UUTINEN: Kolme kulmakiveä, joilla pk-yritykset rakentavat kasvavaa B2B-myyntiä

Digitaalisen muutoksen toimisto

Helsinki – B2B-myynti on murroksessa – ja erityisesti pienet ja keskisuuret yritykset ovat uuden tilanteen edessä. Perinteiset myyntimallit eivät enää riitä, kun asiakas odottaa yksilöllistä viestintää, selkeää arvolupausta ja saumatonta digitaalista kokemusta. ROFFI esittelee pk-yrityksille suunnatun B2B-myynnin kehitysalustan, joka nojaa kolmeen käytännön kulmakiveen: strategiseen linjaukseen, asiakaskeskeiseen sisältöön ja integroituun teknologiaan.

– Kun me puhumme tuottavuudesta, emme puhu vain konsulttina. Yritysten on välttämätöntä kasvattaa voittojaan ollakseen vahvempia, sillä kilpailu kovenee ja vastassa ovat täysin digitaalisesti toimivia yrityksiä. ROFFIN kehistysalusta on rakennettu pk-yritysten tarpeisiin, joilla on rajalliset budjetit, ja samaan aikaan rajattomat tavoitteet. Haluamme siis toimia mahdollistajana, sanoo ROFFIn toimitusjohtaja Tapio Junes.

1. Selkeä suunta näkyy asiakkaalle asti

Moni pk-yritys kamppailee myynnin ja markkinoinnin kommunikaatio-ongelmissa jotka aiheuttavat tyhjäkäyntiä. ROFFIn kasvualustan ensimmäinen kulmakivi on strateginen linjaus ja arvolupaus, joka antaa yhteiselle tekemiselle suunnan ja sisällön. Lupaus kääntyy liiketoimintavaikutkseksi ja asiakkaalle syyksi valita juuri sinut.

– Kun yritys tietää, ketä se palvelee, miksi ja miten se eroaa muista, myynti ei ole enää yrittämistä vaan kohdennettua vaikuttamista. Ihanneasiakasprofiili (ICP) ja selkeä arvolupaus eivät ole staattisia dokumentteja vaan eläviä prosesseja ja teknologioita, jotka toteuttavat haluttua linjausta. Ne siis ohjaavat kaikkea tekemistä, Junes painottaa.

Yhtenäinen yritys- ja asiakasvisio toimii liimana yksiköiden välillä, poistaa joutokäynnin ja rakentaa kilpailuetua.

2. Asiakasohjautuva sisältö vie kohti laskutusta

Toinen kulmakivi kääntää katseen asiakkaaseen: asiakaskeskeinen sisältöstrategia rakentaa luottamusta ohjaamalla liidejä vaiheittain kohti ostopäätöstä.

Liian moni pk-yritys ajattelee viestintää kampanjoina, kun sitä pitäisi ajatella matkana. Kun asiakkaan suosima ostoprosessi tunnetaan ja se ohjaa toimintaa, markkinointisisältö rakennetaan arvoa tuottavaksi, henkilökohtaiseksi ja oikea-aikaiseksi; pyrkimyksenä rohkaista juuri tätä asiakasta etenemään kohti seuraavaa vaihetta. Silloin viestintä ei vain näy vaan ennenkaikkea se toimii.

Tärkeä osa asiakaskeskeisyyttä on personointi eli henkilökohtaistaminen. Asiakas haluaa ymmärtää ja nin ikään hän haluaa tulla ymmärretyksi. Kohdentamisessa auttaa merkittävästi tekoälyn kyky muodostaa nopeasti oleelliset asiat esiin ja oikea-aikaisesti. Näin toimien palvelu tuntuu hyvin luontevalta, asiakas saa arvoa ja positiivisen vaikutuksen liiketoimintaansa ja antaa vastineeksi sitoutumisen.

3. Teknologia säästää aikaa

Kolmas kulmakivi ratkaisee monen pk-yrityksen puuttuvan elementin: teknologian hallinnan. ROFFIn palveluna tuottama kehitysalusta yhdistää CRM:n, markkinoinnin automaation osioiden sisällöt ja teknologiat sekä data-analytiikan selkeäksi kokonaisuudeksi, joka todella tehostaa ja tukee yritystä.

– Teknologia ei saa olla erillinen funktio, vaan toiminnallinen, helppo ja keskeinen osa myyjän arkea. Jokaisen täytyy osata ohjautua tiedon varassa itseohjautuvasti. Kun CRM toimii ja automaatio on mietitty asiakaspolun mukaan, myyntiä ei enää jätetä vanhenemaan. Kyn myyjän työ tehostuu, hänellä jää aikaa keskittyä siihen, missä ihmisellä on eniten arvoa: asiakassuhteiden luomiseen, Junes toteaa.

Kun kolme kulmakiveä toimivat kitkattomasti, kerää järjestelmä reaaliaikaista ja luotettavaa dataa. Tällaisen datan analysointi tuottaa varmuuden ja kyvyn tehdä parempia päätöksiä ilman arvailuja. Mutta vain jos 1-3 ovat ensin kunnossa.

Anna ROFFIN auttaa toimintasi digitalisoimisessa!


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Saatat tykätä myös näistä