Oletko viime aikoina miettinyt, miksi kiinnostuneet prospektit katoavat ennen kuin niistä tulee asiakkaita? Kuinka monta potentiaalista laskutettavaa kauppaa yrityksesi menettää kuukaudessa heikon prosessin vuoksi? Entä jos voisit muuttaa kehityksen ja kääntää kurssiin kohti ennakoitavaa kasvua?
Liidikonversion (mikä osuus liideistä konvertoituu kaupoiksi) parantaminen on erityisesti vähentyneen kysynnän aikana yksi keskeisimmistä selviytymisen mittareista yrityksille. Ongelmat johtuvat vanhoihin malleihin jämähtämisestä ja kyvyttömyydestä hyväksyä asiakkaiden muuttunut ostotapa. Lohdullista on, että hyvällä strategialla ja oikeilla työkaluilla konversioprosenttia voi kasvattaa kuitenkin huomattavasti. Tässä artikkelissa käymme läpi tehokkaita toimenpiteitä, joiden avulla voit varmistaa, että prospektisi liikkuvat sujuvasti asiakaspolulla kohti ostopäätöstä.
Välihuomautus on kuitenkin tarpeen. Jos toimenpiteitä tai niiden soveltamisen suhteen sinulla on tarpeita, ota heti yhteyttä ROFFIin ja sovi asiaan liittyvä maksuton auditointi. Säästät tuhansia euroja ja aikaistat yrityksesi kasvuunlähtöä parhaimmillaan kuukausilla – sillä voi olla liikevaihtoon kymmenien prosenttien vaikutus!
Toimenpide 1: Tunne asiakkaasi läpikotaisin
Ensimmäinen toimenpide konversioiden parantamisessa on rakentaa läpikotainen ymmärrys kohderyhmän tarpeista. Keitä aktiivisimmat vs passiivisimmat, tuoreimmat vs hiipuneet, laskutuksellisesti rahakkaimmat vs vaatimattomat ovat, mitä he tarvitsevat ja miten voit ratkaista heidän ongelmansa? Tämän syvällisen analyysin apuna toimii RFM-analyysi, joka jakaa asiakkaat segmentteihin ostokäyttäytymisen perusteella. Tällä tavalla voit kohdentaa markkinointisi ja myyntisi juuri niille ryhmille, jotka ovat valmiita tekemään ostopäätöksiä. Konversio ei parane yhdellä analyysillä vaan siinä on otettava kattavampi näkökulma kasvukonsultointiin.
Toimenpide 2: Optimoi liidien keräysprosessi
Kun asiakaskohderyhmiä on tunnistettu, on aika optimoida liidien keräysprosessi.
Tämän vaiheen edellytyksenä on, että kohderyhmän asiakkaat ovat tietoisia yrityksen vaihtoehdoista ja prospektit on koulutettu yrityksen tuotteiden ja palveluiden tuottamasta vaikutuksesta eli arvosta. Mikäli tietoisuus on hajanaista ja koulutus yrityksen vaikutuksesta on vain pienen joukon tiedossa, tulee ensin laittaa iso kuva kuntoon ennenkuin painetaan kaasua ja aloittaa kasvukonsultointiin, jossa laitetaan rakenteet ja valmius kuntoon.
Kun rakenteet ja valmius on kunnossa tehdään yrityksen palveluiden valinta mahdollisimman helpoksi. Verkkolomakkeet kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisina, pyytäen vain välttämättömiä tietoja, kuten nimen ja sähköpostiosoitteen.
Chatbotit, kuten HubSpotin livechat, voivat myös auttaa keräämään asiakkaiden tietoja nopeasti ja helposti. Kun asiakkaan kysymyksiin vastataan reaaliajassa, hän tuntee olevansa kuultu ja jättää todennäköisemmin yhteystietonsa. ROFFIn avulla teet yrityksestäsi tulostehtaan!
Toimenpide 3: Paranna reagointinopeutta
Nopeus on kriittistä, kun kyseessä on liidien käsittely.
Harvard Business Reviewin kattavan tutkimuksen mukaan on ällistyttävää miten nopeasti liidi kylmenee Yrityksillä, jotka vastaavat liidille tunnin sisällä on 7, on 7 kertainen mahdollisuus kvalifioida liidi (päättäjän kanssa keskustelu) kuin yli tunnin päästä reagoivat ja yli yli 60 kertainen mahdollisuus verrattuna niihin, jotka reagoivat yli 24 tunnin kuluttua.
Automatisoidut työkalut, kuten HubSpot, varmistavat varmistamaan, että myyjä saa heti ilmoituksen uudesta liidistä ja myyjälle syntyy tehtävä, joka on hoidettava 15 min sisään (määriteltävissä). Samalla asiakkaalle voi lähteä automaattinen viesti, joka vahvistaa, että hänen yhteydenottonsa on huomioitu ja hän osaa odottaa erittäin pikaista yhteydenottoa. Nämä pienet mutta tehokkaat toimenpiteet voivat olla ratkaisevia asiakkuuden voittamisessa.
Toimenpide 4: Panosta personointiin
Vuonna 2025 viestinnän henkilökohtaistaminen eli personointi on jokaiselle perusodotus. Asiakkaat arvostavat viestejä, jotka puhuvat juuri heille. Laadukkaat videoprospektoinnin työkalut kuten Claap (linkki), mahdollistavat yksilöllisten prospekti-, sopimus- ja tukivideoiden luomisen, joissa asiakkaalle voidaan selkeästi esittää, miten yrityksen tarjoamat ratkaisut vastaavat hänen tarpeisiinsa tai miten muutokset tai sopimusehdot vaikuttavat. Henkilökohtaiset videot ja viestit voivat lisätä huomattavasti asiakkaan sitoutumista ja nopeuttaa ostopäätöstä.
Toimenpide 5: Myynnin ja markkinoinnin yhteistoiminta
Viimeisenä yksi tärkeimmistä; myynnin ja markkinoinnin yhteistyö on tärkeää liidikonversion onnistumiselle. Yhteinen näkemys, yhteinen asiakaskuva ja tavoitteet ja prosessit sekä työkalut, kuten liidien pisteytys, varmistavat, että myyntitiimi käsittelee vain ne markkinoinnin kvalifioimat liidit, ja korkean pisteytyksen saavat liidit, jotka ovat valmiita etenemään. ROFFIN HubSpot on aina asiakkaan tiimien ja yrityskohtaisen asiakaspolun mukaisesti räätälöity kokonaisuus. Se tarjoaa kaikille tiimeille reaaliaikaisen ja selkeän näkymän siitä, missä vaiheessa asiakaspolkua liidit ovat, jolloin tiimit voivat työskennellä tehokkaasti yhteen ja juhlia yhteisiä onnistumisia!
Liidikonversion optimointi on jatkuva prosessi, joka vaatii oikeiden strategioiden ja työkalujen yhdistelmää. ROFFIn asiantuntijat ovat valmiita auttamaan, jos tarvitset lisäapua asiakaspolun kehittämisessä tai CRM-järjestelmän implementoinnissa.