Muokattu 1.4.2025
Nämä sopimusehdot (”Ehdot”) säätelevät ROFFI Oy:n (jäljempänä ”ROFFI”) ja asiakkaan (jäljempänä ”Asiakas”) välistä sopimusta koskien järjestelmien (kuten ohjelmistot, verkkosivut, verkkokaupat, mobiilisovellukset) suunnittelua, toteutusta, ylläpitoa sekä asiantuntijapalveluiden (kuten konsultointi, projektinhallinta, graafinen suunnittelu, tekninen optimointi) tarjoamista. Näitä ehtoja sovelletaan kaikkiin ROFFI:n ja Asiakkaan välisiin sopimuksiin, ellei toisin ole kirjallisesti sovittu. Ehdot koskevat ainoastaan yritysten välisiä (B2B) sopimuksia.
1. Sopimuksen kohde
Sopimus koskee ROFFI:n Asiakkaalle tarjoamia palveluita, mukaan lukien mutta ei rajoittuen:
- Järjestelmien suunnittelu, kehitys, toteutus ja ylläpito (esim. verkkosivut, verkkokaupat, ohjelmistot, mobiilisovellukset, sähköpostipalvelut, verkkotunnukset).
- Asiantuntijapalvelut, kuten konsultointi, projektinhallinta, graafinen suunnittelu, tekninen hakukoneoptimointi, analytiikka, koulutukset ja sisällöntuotanto.
- Muut tarjouksessa tai pääsopimuksessa määritellyt palvelut.
ROFFI ei vastaa kolmansien osapuolten palveluista (esim. web-hotelli, sisällönhallintajärjestelmät, internet-yhteydet, ulkoiset ohjelmistolisenssit), ellei tästä ole erikseen sovittu.
2. Sopimuksen syntyminen ja hyväksyminen
Sopimus syntyy, kun Asiakas hyväksyy ROFFI:n tarjouksen tai sopimuksen joko:
- Sähköpostitse (esim. viestillä ”Hyväksyn tarjouksen”),
- Tilauslomakkeella verkossa,
- Allekirjoittamalla sopimuksen,
- Suullisesti, mikäli näin on sovittu.
Asiakas vakuuttaa vastaanottaneensa ja lukeneensa nämä Ehdot hyväksyessään tarjouksen. ROFFI voi edellyttää kirjallista tai sähköistä hyväksyntää ennen palveluiden aloittamista. Sopimus on molempia osapuolia sitova hyväksymishetkestä alkaen.
3. ROFFI:n velvollisuudet
- Suunnittelu ja toteutus: ROFFI vastaa järjestelmien ja asiantuntijapalveluiden suunnittelusta ja toteutuksesta tarjouksen tai pääsopimuksen mukaisesti. Toteutus voi tapahtua itsenäisesti tai alihankkijoiden avulla.
- Ylläpito: ROFFI vastaa sovittujen palveluiden (esim. järjestelmät, sähköposti, domain) ylläpidosta tarjouksen mukaisesti.
- Virhetilanteet: ROFFI ilmoittaa Asiakkaalle havaituista virhetilanteista viipymättä ja korjaa ROFFI:n aiheuttamat selkeät toiminnalliset virheet veloituksetta, mikäli ne ilmoitetaan kuuden (6) kuukauden sisällä palvelun tai järjestelmän käyttöönotosta.
- Aikataulu: ROFFI toteuttaa palvelut sovitussa aikataulussa parhaan kykynsä mukaan, edellyttäen että Asiakas toimittaa tarvittavat materiaalit, tiedot ja hyväksynnät ajallaan.
- Laatu: ROFFI sitoutuu tuottamaan palvelut ammattimaisesti ja hyvän kauppatavan mukaisesti.
- Alihankkijat: ROFFI voi käyttää alihankkijoita, mutta vastaa niiden työstä kuin omastaan.
4. Asiakkaan velvollisuudet
- Materiaalit ja tiedot: Asiakas vastaa toimittamiensa materiaalien (esim. kuvat, tekstit, videot, datatiedostot) ja tietojen oikeellisuudesta, tekijänoikeuksista ja lainmukaisuudesta. Materiaalit tulee toimittaa sähköisesti (osoitteeseen hello@rof.fi) sovitussa muodossa ja aikataulussa, viimeistään viikon sisällä pyynnöstä.
- Käyttö ja muutokset: Asiakas vastaa järjestelmien ja palveluiden käytöstä ja itse tekemistään muutoksista (esim. koodimuutokset, sisällönhallintajärjestelmien päivitykset) käyttöönoton jälkeen, ellei toisin sovita.
- Lainmukaisuus: Asiakas sitoutuu olemaan käyttämättä palveluita rikolliseen tai epäeettiseen toimintaan ja vastaa kaikista aiheuttamistaan haitoista ja kuluista.
- Yhteydenpito: Asiakas vastaa ROFFI:n yhteydenottoihin ja pyyntöihin (esim. vedosten hyväksyminen, tietojen toimittaminen) 30 päivän kuluessa. Muutoin palvelu katsotaan hyväksytyksi.
- Tietosuoja: Asiakas vastaa yleisten tietosuoja-asetusten (GDPR) noudattamisesta, mukaan lukien asiakasrekisterin hallinnoinnista ja tarvittavien tietojenkäsittelysopimusten (DPA) laatimisesta.
- Käytön rajoitukset: Asiakas ei saa jälleenmyydä tai luovuttaa palveluita kolmansille osapuolille ilman ROFFI:n kirjallista suostumusta, ellei palvelun kuvauksessa toisin mainita.
5. Hinnat ja laskutus
- Hinnoittelu: Palveluiden hinta perustuu tarjouksessa arvioituun työmäärään. Lopullinen hinta laskutetaan toteutuneiden työtuntien mukaan, jos työmäärä ylittää arvion. ROFFI ilmoittaa viipymättä, mikäli työmäärä uhkaa ylittyä.
- Maksuehdot: Maksuaika on 14 vuorokautta netto. Maksutavat ovat sähköpostilasku tai verkkolasku. Kirjepostilaskuun lisätään 5 € laskutuslisä. Viivästyskorko on korkolain mukainen (8 % vuonna 2025), ja maksumuistutuksesta veloitetaan 25 €.
- Osamaksut: Projekteissa laskutetaan 50 % tarjouksen hyväksymisen jälkeen ja 50 % projektin valmistuttua tai käyttöönoton jälkeen. ROFFI voi laskuttaa koko projektin, jos:
- Asiakas ei vastaa yhteydenottoihin 30 vuorokauden kuluessa viimeisestä kontaktista,
- Projekti viivästyy Asiakkaan toimesta vähintään 30 vuorokautta, ellei toisin sovita.
- Lisätyöt: Tarjouksen ulkopuoliset työt laskutetaan tuntiveloituksella (120 €/h + ALV). Lisätyöt dokumentoidaan (esim. sähköpostitse tai projektinhallintajärjestelmässä).
- Hinnaston muutokset: ROFFI voi muuttaa hinnastoaan kustannusten noustessa, ilmoittaen siitä vähintään 60 vuorokautta etukäteen.
- Läpilaskutus: ROFFI voi laskuttaa kolmansien osapuolten palvelut (esim. lisenssit, mediamaksut, domainmaksut) Asiakkaalta tarjouksen mukaisesti. Nämä laskutetaan viimeistään seuraavan kuukauden laskun yhteydessä.
6. Järjestelmien ja palveluiden toteutus
- Toteutus: Järjestelmät (esim. verkkosivut, ohjelmistot) toteutetaan tarjouksen mukaisesti käyttäen sovittuja teknologioita (esim. WordPress, Klaviyo, Shopify, räätälöidyt ohjelmistot). ROFFI esittää ehdotuksen rakenteesta, ulkoasusta ja toiminnallisuuksista, jota muokataan Asiakkaan palautteen perusteella enintään kahdesti, ellei toisin sovita.
- Asiantuntijapalvelut: Konsultointi, graafinen suunnittelu, koulutukset ja muut asiantuntijapalvelut toteutetaan tarjouksen mukaisesti, esimerkiksi haastatteluiden, työpajojen tai raporttien muodossa.
- Sisällöt: Asiakas toimittaa sisällöt (tekstit, kuvat, datat) julkaisukelpoisessa muodossa. ROFFI lisää sisällöt järjestelmään Asiakkaan toimittamassa muodossa, ellei sisällöntuotanto ole sovittu palveluksi.
- Käyttöönotto: ROFFI tarjoaa teknisen tuen järjestelmän käyttöönottoon. Asiakas vastaa järjestelmän käytöstä ja ylläpidosta käyttöönoton jälkeen, ellei ylläpitosopimusta ole.
- Koulutus: ROFFI tarjoaa tarjouksen mukaisen koulutuksen (esim. videoneuvottelu, kirjalliset ohjeet) järjestelmän käyttöön.
7. Ylläpito ja tuki
- Ylläpito: ROFFI vastaa sovittujen palveluiden ja järjestelmien ylläpidosta tarjouksen mukaisesti. Ylläpito voi sisältää päivityksiä, varmuuskopioita ja teknistä tukea.
- Sähköpostipalvelut: Asiakas voi muokata sähköpostipalveluiden käyttäjämääriä ja lisenssejä, jolloin laskutus tapahtuu toteutuneen mukaan.
- Siirto: ROFFI ei vastaa palveluiden tai järjestelmien siirrosta uudelle alustalle, ellei toisin sovita. Asiakas voi siirtää tiedot (esim. sähköpostit) itse. Palveluiden siirto pois ROFFI:lta edellyttää kirjallista irtisanomisilmoitusta.
- Verkkotunnukset: Verkkotunnuksen siirto tapahtuu Asiakkaan pyynnöstä (esim. välittäjän vaihtoavain). ROFFI ei vastaa siirrosta, ellei toisin sovita. ROFFI laskuttaa ylläpidosta (15 €/vuosi), jos Asiakas ei ota verkkotunnusta haltuunsa.
8. Vastuunrajoitukset
- ROFFI ei vastaa Asiakkaan tai kolmansien osapuolten aiheuttamista vahingoista, kuten koodimuutoksista, sisällönhallintajärjestelmien päivityksistä, Asiakkaan toimittamien materiaalien virheistä tai lakimuutoksista.
- ROFFI:n korvausvastuu rajoittuu Asiakkaan maksamaan palvelun hintaan, lukuun ottamatta tahallisia tai törkeällä huolimattomuudella aiheutettuja vahinkoja.
- ROFFI ei vastaa kolmansien osapuolten palveluista (esim. web-hotelli, ulkoiset ohjelmistot, verkkotunnusrekisterit) tai niiden toimintakatkoksista.
- ROFFI ei vastaa välillisistä vahingoista, kuten liiketoiminnan keskeytymisestä, tietojen menetyksestä tai liikevaihdon menetyksestä.
9. Irtisanominen
- Kuukausilaskutus: Irtisanomisaika on irtisanomispäivästä seuraavan kuun loppuun.
- Vuosi- tai puolivuosilaskutus: Irtisanomisaika on laskutuskauden loppuun.
- Irtisanominen tulee ilmoittaa kirjallisesti vähintään 14 vuorokautta ennen uuden kauden alkua. Kesken kauden irtisanomisessa ei hyvitetä maksettua osuutta.
- ROFFI voi irtisanoa sopimuksen välittömästi, jos:
- Asiakas rikkoo sopimusta olennaisesti (esim. maksamatta jättäminen, epäeettinen käyttö).
- Asiakas asetetaan konkurssiin tai selvitystilaan.
- Asiakas vaatii toimintaa, joka poikkeaa hyvästä ammatillisesta tavasta.
- Irtisanomisen yhteydessä Asiakas maksaa tehdystä työstä ja aiheutuneista kuluista.
10. Ylivoimainen este (Force Majeure)
ROFFI ei vastaa sopimusrikkomuksista, jotka johtuvat ylivoimaisesta esteestä (esim. sota, luonnonmullistus, viranomaismääräys). ROFFI ilmoittaa esteestä viipymättä. Asiakas maksaa jo tehdystä työstä, mutta ROFFI ei korvaa esteestä aiheutuneita kuluja.
11. Tekijänoikeudet ja omistusoikeus
- Asiakas saa omistus- ja käyttöoikeuden lopputuotokseen (esim. järjestelmä, graafiset materiaalit) maksettuaan palvelun kokonaisuudessaan. Jatkuvissa palveluissa oikeus syntyy julkaisun tai käyttöönoton jälkeen.
- Asiakas voi luovuttaa oikeuksia kolmansille osapuolille ilman ROFFI:n suostumusta.
- Asiakas vastaa toimittamansa materiaalin tekijänoikeuksista ja lainmukaisuudesta.
- ROFFI:n tuottama ohjelmakoodi on avointa lähdekoodia, ellei toisin sovita. Asiakas voi lunastaa koodin yksinoikeuden erillisellä sopimuksella.
- Kolmansien osapuolten ohjelmistojen (esim. WordPress-lisäosat) osalta noudatetaan niiden lisenssiehtoja.
12. Referenssioikeus
ROFFI:lla ja sen alihankkijoilla on oikeus mainita Asiakas referenssinä ja esitellä projektia (esim. verkkosivuilla, markkinointimateriaaleissa), ellei Asiakas kiellä sitä kirjallisesti. Keskeneräisiä projekteja voidaan esitellä Asiakkaan suostumuksella.
13. Salassapito
Osapuolet sitoutuvat pitämään luottamuksellisina sopimukseen liittyvät tiedot, jotka on merkitty luottamuksellisiksi tai jotka luonteensa puolesta ovat sellaisia. Salassapitovelvollisuus jatkuu sopimuksen päätyttyä. Tämä ei rajoita ROFFI:n oikeutta käyttää projektia referenssinä, kunhan luottamuksellisia tietoja ei paljasteta.
14. Asiakastietojen käsittely
Jos palveluiden toteutus edellyttää henkilötietojen käsittelyä, ROFFI toimii käsittelijänä (Data Processor) ja Asiakas rekisterinpitäjänä (Data Controller). Asiakas vastaa rekisterinpitäjän velvoitteista (esim. informointi, tietoturva, DPA-sopimus). ROFFI noudattaa tietosuojalainsäädäntöä ja Asiakkaan laillisia ohjeita.
15. Erimielisyydet
Erimielisyydet ratkaistaan ensisijaisesti neuvottelemalla. Mikäli ratkaisua ei löydy, asiat käsitellään ROFFI:n kotipaikan käräjäoikeudessa Suomen lain mukaisesti.
16. Sopimusehtojen voimassaolo
Nämä Ehdot ovat voimassa toistaiseksi ja korvaavat aiemmat ehdot. ROFFI voi päivittää ehtoja, ilmoittaen muutoksista vähintään 60 vuorokautta etukäteen. Sopimuksen noudattamisjärjestys on:
- Pääsopimus
- Nämä yleiset sopimusehdot
- ROFFI:n tilaus- tai toimitusvahvistus
- Asiakkaan tarjouspyyntö
- Lainsäädäntö
17. Osittainen mitättömyys
Jos jokin ehto todetaan pätemättömäksi, se ei vaikuta muiden ehtojen voimassaoloon. Osapuolet sopivat korvaavasta määräyksestä, joka vastaa alkuperäistä tarkoitusta lain rajoissa.
Hyväksyminen: Asiakas hyväksyy nämä Ehdot tarjouksen tai sopimuksen hyväksymishetkellä. Sopimus sitoo molempia osapuolia.