Monen elementin ICP-malli
Toimiala, koko, ostoprosessi, teknologia, muutosvalmius, talous – kaikki vertailukelpoisena rakenteena.
Jos kaikki ovat kohderyhmääsi, kukaan ei ole. Työpajassa määritämme yrityksenne ihannetasiakkaat. Saat selkeän mallin, jonka avulla myynti, markkinointi ja palvelu kohdistuvat oikeisiin asiakkaisiin.
Selkeä, yhteinen ICP-malli ja priorisoitu lista segmenteistä. Kaikki tietävät, ketä tavoitellaan, millä viestillä ja millä kriteereillä liidi etenee.
Toimiala, koko, ostoprosessi, teknologia, muutosvalmius, talous – kaikki vertailukelpoisena rakenteena.
Pisteytys tuottopotentiaalin ja onnistumisen todennäköisyyden mukaan.
Kipupisteet, arvolupaus ja “miksi nyt” kullekin segmentille.
Kanavat, CTA:t, liidikriteerit (MQL/SQL) ja myynnin karsintalista.
Vaihe | Nimi | Kuvaus | Lopputulos |
---|---|---|---|
1 | Lähtötilan kartoitus | Käydään läpi asiakaskanta, myyntidata ja markkinointi. | Yhteinen ymmärrys nykytilasta |
2 | Kipupisteiden tunnistus | Mikä erottaa hyvät asiakkuudet huonoista? | Selkeä lista tunnuspiirteistä |
3 | 20 elementin ICP-malli | Rakennetaan profiilit systemaattisesti. | Vertailukelpoinen rakenne |
4 | Segmenttien priorisointi | Missä on eniten kasvupotentiaalia? | Priorisoitu segmenttilista |
5 | Johdon päätös | Viedään tulokset johtoryhmän päätettäväksi. | Fokus seuraavalle 12 kk:lle |
6 | Työpajamuistio | Dokumentti myynnille ja markkinoinnille. | Toiminnallinen työkalu arkeen |
Tiivis toteutus ja selkeä lopputulos, joka ohjaa tekemistä päivästä 1 lähtien.
“ICP kirkasti fokuksen. Lopetimme miellyttämästä kaikkia ja keskityimme asiakkaisiin, jotka arvostavat osaamistamme. Myynnin osumatarkkuus parani nopeasti.”
Ei. Aloitamme nykyisellä myynti- ja asiakastiedolla. Työpaja yhdistää datan ja tiimin hiljaisen tiedon.
Kohdennettu viestintä, rajatut kampanjat, selkeä liidikriteeri ja myynnin karsintalista. Vähemmän hukkatyötä, parempi konversio.
Kyllä. Rakenne on sama, painotukset eroavat. B2B:ssä korostuu ostoprosessi ja päätöksenteko, B2C:ssä volyymi ja kanavat.
Varaa 30 minuutin aloituskeskustelu. Katsotaan nopeasti, mitä saamme aikaan kolmessa viikossa.
Varaa työpaja