Ihanneasiakas-työpaja (ICP)

Jos kaikki ovat kohderyhmääsi, kukaan ei ole. Työpajassa määritämme yrityksenne ihannetasiakkaat. Saat selkeän mallin, jonka avulla myynti, markkinointi ja palvelu kohdistuvat oikeisiin asiakkaisiin.

Miksi tämä on kriittistä?

  • Resurssit valuvat asiakkuuksiin, jotka eivät kanna.
  • Myynti tekee liikaa “turhaa” työtä väärien liidien parissa.
  • Markkinointi ei osu – viesti jää yleiseksi.

Tulos, jonka toimitamme

Selkeä, yhteinen ICP-malli ja priorisoitu lista segmenteistä. Kaikki tietävät, ketä tavoitellaan, millä viestillä ja millä kriteereillä liidi etenee.

+20–40 %
myynnin tehokkuutta*
–30 %
hukkatyötä väärissä liideissä
3 vko
tyypillinen läpimeno
*Tyypillinen vaikutus, kun ICP ohjaa segmentointia, viestejä ja liidikriteerejä.

Mitä saat

Monen elementin ICP-malli

Toimiala, koko, ostoprosessi, teknologia, muutosvalmius, talous – kaikki vertailukelpoisena rakenteena.

Segmenttien priorisointi

Pisteytys tuottopotentiaalin ja onnistumisen todennäköisyyden mukaan.

Viestin ydin

Kipupisteet, arvolupaus ja “miksi nyt” kullekin segmentille.

Markkinoille menon suuntaviivat

Kanavat, CTA:t, liidikriteerit (MQL/SQL) ja myynnin karsintalista.

Työpaja vaihe vaiheelta

VaiheNimiKuvausLopputulos
1Lähtötilan kartoitusKäydään läpi asiakaskanta, myyntidata ja markkinointi.Yhteinen ymmärrys nykytilasta
2Kipupisteiden tunnistusMikä erottaa hyvät asiakkuudet huonoista?Selkeä lista tunnuspiirteistä
320 elementin ICP-malliRakennetaan profiilit systemaattisesti.Vertailukelpoinen rakenne
4Segmenttien priorisointiMissä on eniten kasvupotentiaalia?Priorisoitu segmenttilista
5Johdon päätösViedään tulokset johtoryhmän päätettäväksi.Fokus seuraavalle 12 kk:lle
6TyöpajamuistioDokumentti myynnille ja markkinoinnille.Toiminnallinen työkalu arkeen

Hinta ja toimitus

Tiivis toteutus ja selkeä lopputulos, joka ohjaa tekemistä päivästä 1 lähtien.

  • Peruspaketti: 4 900 €
  • Toimitus: 3 viikkoa (1 työpaja + dokumentointi)
  • Sisältää: ICP-malli, priorisointi, viestirungot ja työpajamuistio
“ICP kirkasti fokuksen. Lopetimme miellyttämästä kaikkia ja keskityimme asiakkaisiin, jotka arvostavat osaamistamme. Myynnin osumatarkkuus parani nopeasti.”
Toimitusjohtaja, SaaS-yritys

Usein kysyttyä

Tarvitaanko paljon dataa?

Ei. Aloitamme nykyisellä myynti- ja asiakastiedolla. Työpaja yhdistää datan ja tiimin hiljaisen tiedon.

Miten ICP näkyy arjessa?

Kohdennettu viestintä, rajatut kampanjat, selkeä liidikriteeri ja myynnin karsintalista. Vähemmän hukkatyötä, parempi konversio.

Soveltuuko B2B:lle ja B2C:lle?

Kyllä. Rakenne on sama, painotukset eroavat. B2B:ssä korostuu ostoprosessi ja päätöksenteko, B2C:ssä volyymi ja kanavat.

Määritä, kenelle kannattaa myydä ja kenelle ei

Varaa 30 minuutin aloituskeskustelu. Katsotaan nopeasti, mitä saamme aikaan kolmessa viikossa.

Varaa työpaja