Kuvittele asiakastasi ihan tyypillisessä tilanteessa selailemassa verkkosivujasi iltamyöhällä, vertailemassa vaihtoehtoja. Hän tekee ostopäätöksen ilman suoraa kontaktia myyjään. Tämä on tyypillisin nykypäivän B2B-ostaja – itsenäinen, digitaalisesti suuntautunut ja omaa suuret odotukset digitaaliselle asiakaskokemukselle.
Zendeskin selvityksen mukaan 86 % B2B-asiakkaista edellyttää asiakaskohtaamisissa yritysten olevan hyvin perillä heidän henkilökohtaisista asiointi- ja asiakastiedoistaan. Lisäksi 72 % B2B-ostajista toivoo, että heidän ostokokemuksensa olisi yhtä personoitu kuin kuluttajaympäristössä.
ROFFIlla asiakaskokemus on B2B-yritysten menestyksen ydin. Asiakaskokemuksen analyysi ja Asiakaspolun Quick Start -palvelumme auttavat vähentämään asiakaspoistumaa tyypillisesti 5–10 %, kasvattamaan konversioita tyypillisesti 10–15 % – tulokset valmistuvat 2–3 viikossa.
Miksi asiakaskokemus on kasvusi moottori?
Data puhuu: 89 % yrityksistä kilpailee asiakaskokemuksella, koska tuotteiden laadun ja hinnan osalta ei eroa toimittajien välillä juuri ole. Erinomainen asiakaskokemus tuo mukanaan:
- Liikevaihdon kasvua: Optimoimalla asiakaspolkuja 10–15 %:n liikevaihdon kasvu
- Kustannussäästöjä: 10–20 %:n kustannussäästöt tehostamalla prosesseja.
Heikko asiakaskokemus aiheuttaa korkeaa asiakaspoistumaa (10–20 %) ja tulonmenetyksiä, esimerkiksi epäselvien kassaprosessien tai hitaan tuen vuoksi. ROFFIn datalähtöiset palvelut korjaavat nämä ongelmat nopeasti.
ROFFIn ratkaisut: Datalähtöinen asiakaskokemus ja nopea startti
Asiakaskokemuksen analyysi (3 900–6 500 €)
Toimitamme 2–3 viikossa kattavan analyysin, joka muuttaa liiketoimintaasi:
- Asiakaspolkukartta: Visualisoi kosketuspisteet (esim. verkkokauppa, asiakaspalvelu) ja kipupisteet (esim. 15 % ostoskorin hylkäyksistä maksaa 50 000 €).
- Churn- ja konversioanalyysi: Tunnistaa, missä menetät asiakkaita ja miten lisätä myyntiä.
- Tyytyväisyysmittarit: NPS- ja CSAT-analyysi suosituksineen (esim. +10 NPS-pistettä).
- Toimintasuunnitelma: Priorisoidut askeleet markkinoinnin, myynnin ja tuen linjaamiseen.
Asiakaspolun Quick Start
Haluatko tuloksia välittömästi? Asiakaspolun Quick Start optimoi kriittiset kosketuspisteet, kuten kassan UX:n tai asiakaspalvelun vasteajat, jopa 2 viikossa. Tämä palvelu:
- Vähentää asiakaspoistumaa 5–10 % kohdistetuilla parannuksilla.
- Nostaa konversioita 10–15 % optimoimalla ostopolun pullonkaulat.
- Tarjoaa nopean ROI:n: Esimerkiksi 100 000 € säästöt 10 M€ liikevaihdossa.
- Aloita pienellä investoinnilla (alkaen 3 900 €), keskittyen strategisiin oivalluksiin.
Miten hyödyt ROFFIn Asiakaskokemusosaamisesta?
- Saat paremman asiakasymmärryksen. Eri kanavista ja järjestelmistä reaaliaikaisesti yhdistetty asiakasdata mahdollistaa vaikuttavan asiakaspersonoinnin ja tarkan segmentoinnin.
- Myyntiprosessisi tehostuu. Automatisoidut asiakasviestit ja automatisoidut työvaiheet vapauttavat aikaa myyjälle ja asiakaspalvelulle hoitaa asiakkaan palvelemista ja ongelman ratkaisua. Tutkimuksen mukaan palvelukustannukset laskevat noin 10-20% asiakaskokemuksen parantamisen seurauksena.
- Asiakastyytyväisyys paranee. Sujuva ja personoitu palvelukokemus lisäävät asiakasuskollisuutta ja tekevät asiakkaista suosittelijoita.
- Myynti kasvaa. Parantunut asiakasymmärrys ja asiakaskokemus yhdistettynä vaikuttavaan oikea-aikaisuuteen, tarkkuuteen, liiketoimintavaikutuksen luomiseen ja personointiin johtaa parantuneeseen korversioon ja kasvavaan laskutukseen. McKinsleyn selvityksen mukaan myynti kasvaa keskimäärin 10-15% asiakaskokemuksen partantamisen seurauksena.
Ota seuraava askel asiakaskokemuksen kehittämisessä
Haluatko tietää, miten voimme auttaa yritystäsi parantamaan asiakaskokemusta ja kasvattamaan myyntiä?
Mitä tuloksia asiakaskokemuksen hallinta voi tuoda?
- Noin miljoona liikevaihdoltaan, jos yritys onnistuu vähentämään ostoskorin hylkäyksiä 15% puhutaan kymmenien tuhansien lisämyynnistä.
- Digikanavien parantaminen kasvattaa suositteluastetta ja vähentää asiakaspoistumaa useita prosentteja