Vuoden käännyttyä 2025:een on tullut selväksi, että tekoäly on suurin yritysten asiakashankintaa edistävä tai hidastava ulkoinen tekijä. Asiakashankinta on valtavassa murroksessa, ja siirtynyt tiedon ajasta tiedustelun aikaan, jota tekoälyn läpimurto on kiihdyttänyt. Menestyvät yritykset hyödyntävät tekoälyä ideageneroinnissa, strategiaoptimoinnissa, analyysissä, datasegmentoinnissa ja sisällöntuotannossa, käyttökohteista muutama esiin nostaakseni. Tieto on arvokasta ja ajantasainen liiditieto ja tiedot asiakkaiden tulevista valinnoista kohtalon kysymys.
Tekoälyn avulla luodaan koosteita ja trendejä pitkistä teksteistä ja suuresta datamassasta, sekä, pyydetään näkökulmia ja tukea analyysiin. Kielimallit ja laskenta analysoivat suuria määriä dataa ja tunnistavat trendejä, joita ihminen ei välttämättä huomaa manuaalisessa analyysissa. Sisällöntuotannossa ja ideageneroinnissa tekoäly on näin muuttanut maisemaa pysyvästi.
Tekoäly onkin usein taustalla sen sisällön luomisessa, jota kulutamme, näemme ja joka vaikuttaa meihin. Älykäs analyysi ja näkökulmien muodostus mahdollistavat entistä tehokkaamman ja tyylikkäämmän sisällöntuotannon, parantaen markkinoinnin laatua. Tekoälyn ja älykkään automaation myötä kyetään luomaan entistä vaikuttavampia ja henkilökohtaisempia sisältöjä juuri sillä hetkellä kun prospekti tai asiakas luontaisesti tietoa tarvitsee. Tämä intuitiivinen arvonluonti oikeaan aikaan tuottaa prospekteissa ja asiakkaissa ilahduttamisen tunnetta, mikä on oleellista yhteistyön syventämiselle.
Tekoälyn käyttöönotto vaatii kuitenkin strategiaa ja suunnittelua, sekä ymmärrystä datan, analyysin ja työkalujen suhteista ja mahdollisuuksista. Taitavan markkinointiosaajan käsissä tekoäly mahdollistaa valtavan tuottavuusloikan ja auttaa optimoimaan resursseja. HubSpotin tuoreen State of Marketing -tutkimuksen mukaan 64% markkinoijista hyödyntää tekoälyä markkinoinnissa ja säästää keskimäärin 2,5 työtuntia päivässä markkinointisisältöä tuottavalta henkilöltä. Tämä vapautuva aika voidaan käyttää innovointiin, asiakaspolkujen analysointiin ja muihin strategisiin tehtäviin. Lisäksi 85% markkinoijista raportoi, että tekoäly on parantanut sisältöjen vaikuttavuutta ja laatua. Taitavaissa käsissä valjastettu tekoäly kuljettaa verkkosisältöjä kuluttavan prospektin itsenäisesti kohti liidikvalifiointia ja ihmiskontaktia ja toisaalta nykyisen asiakkaan kohti myyjän laajennuskauppaa koskevaa yhteydenottoa.
Kun siis tekoäly auttaa luomaan uusia näkökulmia, noudattaa markkinoinnin automaatio ennalta ohjelmoitua logiikkaa ja välittää prospekteille arvoa tuottavaa sisältöä. Markkinoinnin automaatio onkin tekoälyn ohella kriittisimpiä yritysten menestystekijöistä. Personoidut sisältö- ja sähköpostikampanjat ja asiakaskohtaiset suositukset ovatkin jo arkipäivää markkinoinnissa. Älykäs automaatio segmentoi asiakkaat käyttäytymisen pohjalta, analysoi, tuottaa valittua lisäsisältöä ja asiakasvalintojen mukaan pisteyttää prospektin ja välittää sen markkinoinnille ja myynnille liidin kvalifointia ja jatkokäsittelyä varten. Jokainen yritys tarvitsee kohdennetumpaa ja kiinnostuneempaa liidikantaa sekä syvempiä asiakassuhteita.
Syventyvän asiakassuhteen suurin siunaus ovat asiakkaiden toistuvat lisäostokset, jotka ovat yritykselle useimmiten tärkeämpiä kuin uusasiakashankinta. Automaattinen palauteprosessi ja asiakasdatamallin älykkyys yhdistettynä prosessin automaatioon nostavat poistumisuhan alla olevat asiakkaat asiakaspalvelun ja myynnin erityiskäsittelyyn, minimoiden asiakaspoistuman.
Tekoälyn käyttöönotto ei vaadi luovuudesta luopumista, päinvastoin. Tietokoneistettu datan ja tekstin kontekstualisointi ja analyysi mahdollistavat uusien näkökulmien saamisen ja hyödyntämisen. Teknologian ja ihmisen luovuuden yhdistelmä on asiakassignaalien ja asiakasdatan käsittelyssä menestyksen avain.
Miten ROFFI auttaa? ROFFIn asiantuntijat auttavat yrityksiä tunnistamaan asiakassegmenttien odotukset ja kohdistamaan palvelunsa, mittarinsa ja datamallinsa tuottamaan asiakkaalle mahdollisimman hyvää arvoa kaikissa asiakaspolun vaiheissa.
Tekoäly on mullistanut asiakashankinnan, ja ROFFI on valmis näyttämään, miten markkinointiautomaatio ja tekoäly voidaan valjastaa liidituotannon tueksi.
Kiinnostuitko?